måndag 14 september 2009

GWS AT-6 Texan

PROVFLUGEN!

Mycket välflygande, och precis lagom med effekt. Vill man ha mer fart kan 8x6 propeller användas, men med 8x4 räcker det mer än väl, och flygtiden blir väldight lång. Kan rekommendera denna modell som första skevroderkärra eller som sportmodell för alla som vill ha en smidig modell i bilen på semestern. Väldigt snygg i luften!







Bygget visas nedan steg för steg, men i bakvänd ordning. Dvs senaste inlägget / byggsteget ligger överst.




 Klar! Blev ju tjusig med dekalerna på plats! Dessa är vattendekaler av hög kvalitet. De måste ligga i vatten rätt länge innan de släpper från skyddpappret. Räkna med ett par minuter. Vikten blev ca 350 gram utan ack. Alltså ca 440 gram med en 3 cells 1000 mAh ack ombord. Då verkar tyngdpunkten komma perfekt också!


 JETIS Duplexsystemet kör vi i denns modell. Mottagaren är 5 kanals "indoor" varianten. Låg vikt och smidigt format. Monteras enkelt med en bit d.h. tejp.


Tog upp lite extra hål i kåpans undersida för bättre luftgenomströmning och kylning.





Reglaget monterades på spantet för bra kylning.




Kabinhuven, stabben och fenan på plats. Börjar närma sig nu! Vi hoppar över landställen. Snyggare och lättare utan!



Även höjd- och sidoroderservot monteras med smältlim och här sitter också en servoanslutning.Bytte original stötstängerna av pianotråd till kolfiberstav i stället för att spara lite vikt.



En MPX Servoanslutning underlättar även på höjd och sidorodermontage. Det ingår en annan typ av anslutningar som så klart också går bra att använda!



En Y-Kabel för skeven ingår i satsen, men vi föredrar att koppla ett servo till var sin kanal för enklare injustering.


Servosladdarna säkras med lite smältlim.



Ändrade linkaget lite för att montaget skulel gå snabbare. Z-bock i ena änden och en "servoplutt" i andra.



Vi testar de små PowerHD 1370 (3,7gram)i denna modell. Egentligen passar 1600 bättre i uttagen, men det kan vara kul att pressa dessa små rackare för att se vad de tål! Servona limmas med en liten droppe smältlim.



En servotester underlättar mycket när servona skall monteras.






Mistake number one!

Följer man manualen utan att planera lite så hamnar motorpinnen fel.. I alla fall om man kör den motor vi har. Det finns 2 sätt att fästa in motorstaven. Kolla innan du limmar samman kroppshalvorna vilket hål som du skall använda till just din setup! Vi fick kapa originalpinnen eftersom den redan var inlimmad! :-)


Denna del finns inte med i manualen, men det är ju rätt givet att den skall sitta här! (Del 1 på den svarta ramen - finns två, men bara en behövs)




Har länge vart sugen på att bygga denna charmiga GWS modell. (klicka här för att komma direkt till modellen i shoppen)


Bygget är nu påbörjat, och det limmas en de lite då och då mellan mailandet och telefonerandet här på kontoret!
Använder BSI Foam Safe CA-lim rakt igenom för att snabba upp bygget. Dock limmade jag kroppshalvorna med det medföljande GWS-limmet. Det limmet funkar faktiskt bra om man använder det rätt! Man skall stryka på ett tutnt lager på bägge ytor som sedan får torka. Sedan på med ytterligare ett tunnt lager på ena halvan, och kläm i hop. Håll i hop med gummebans. Undvik tejp eftersom det finns risk att färgen släpper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar